Fantastiska hästar!

En del dagar går det bra att rida en del dagar lite sämre och en del dagar går alla hästarna SUPER! Idag var en sån dag!

Generalen jobbar vidare med piaff på stället, och bara jag tar lite halvhalter i rörelsen så rör han sig ingenting framåt. Han har så lätt för det, bara jag gör rätt. Det är lite samma sak i travökningarna och i galoppslutasaxen, jag måste stämma av med fler halvhalter i rörelsen. Jag har blivit lite inspirerad av Brolins blogg, hon skriver att Anky säger att man måste kunna kontrollera varje steg hästen tar. Om man funderar lite på det när man rider så upptäcker man vilken skillnad det blir när man fokuserar på just det, kontroll i varje steg!

Ciwi tränar just nu mycket seriebyten och piruetter. Eller egentligen tränar han mest förberedande övningar för de rörelserna. Jag har tränat seriebyten på diagonalen fast med enkla byten istället för riktiga galoppombyten. När han går avspänt och kontrollerat  i de serierna var det inga problem att göra raka, lugna, riktiga byten. För att förbättra galoppiruetterna så brukar jag börja med att bara korta och länga galoppsprången. När det kan göras kontrollerat så brukar det funka bäst att bara vända ett eller två steg i taget och däremellan rida rakt fram tills det känns tillräckligt bra för att kunna vända igen. Ridpasset kan se avslutas med några seriebyten (för Ciwis del är det än så länge i var tredje och var fjärde) och halvpiruetter. Som ett slags kvitto på att man jobbat rätt (eller ibland fel...)

image37



Dottan reds idag av Micka som nu har kommit hem ifrån Sälen! Jättekul att hon är hemma! Salam och Micka delar på Dottan april ut och jag kommer bara att rida henne litegrann de här veckorna. Jag red i alla fall en stund på henne idag och hon kändes jättelugn och fin. Dottan ska vi nu jobba jättemycket innanför spåret (för rakrikningens skull) och på diagonaler. Hon blir ofta spänd så fort man rider in på en diagonal så nu ska vi jobba med att hon också ska bli kontrollerad i varje steg. Rörelserna upp till StGeorge är för henne inga problem så länge hon är lugn och framme för hjälperna. Är hon inte det så går det knappt att rida ett LC program...

image36

Vild ibland och glad  för det mesta!




Som ni märker finns det mycket att jobba med med alla hästarna. Ju mer man rider och håller på med hästar desto mer förstår man hur mycket man har kvar att lära!

Mer än så blir det inte idag! Ha det bra! Förresten på tal om  ingenting tror jag att jag såg Lars Winnerbäck vid ett övergångsställe idag, eller så var det nån som var väldigt lik honom....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0