Mönstring på Ericsberg!

Idag var det dags för mönstringen till "Plantskolan". Ciwi Salam och jag åkte tidigt i morse  från stallet, vi tvekade länge eftersom det var så snöigt. Vi resonerade så att kommer vi upp för Rappestadbacken, då kommer vi klara bilresan. Lite nervösa var vi att bilen skulle svika oss, men han kände nog på sig att han låg på minus redan så den tuffade på så fint så fint.

Precis detsamma gjorde Ciwi. Tuffade på fint alltså. Han kändes riktigt bra idag, lagom tempererad kan man säga. Vi fick rida en stund själva först och när vi kände oss redo fick vi rida valfritt program. Jag var lite osäker innan om jag skulle ta Medelsvår B eller A, men eftersom han kändes så bra körde jag på på det svårare programmet. Man måste ju chansa lite :)
Han har faktiskt aldrig gått så bra i MSVA. Jag är jättenöjd med honom! Inga direkta missar och bara lite lite frust då och då.

Det var Liane och Eric Lette som bedömde oss och de tyckte att det såg fint ut. Liane såg  dessutom utvecklingen som har skett bara på de sista veckorna. Ciwi har liksom blivit lite vuxen. Inte bara i ridningen utan överlag har han blivit lite mer världsvan. Det är ju inte så konstigt egentligen med tanke på hur mycket han har varit ute på sistone.

Eric Lette, som är en mycket duktig internationell domare (kanske en av de mest erfarna i världen) hade massor med bra saker att säga. Han var mycket positivt inställd till oss som ekipage och hade många bra tips hur jag skulle kunna gå från sjuor till åttor. Han tyckte att Ciwi för dagen har en bättre bärighet och samling i galoppen än i traven. Just det är jättekul eftersom det bara för ett par veckor sedan var precis tvärtom. Han kändes överlag mycket säkrare i galoppen. Sen tyckte han att jag skulle vara ännu noggrannare i seriebytena så att inte de sista drar ut mot långsidan utan att man kommer fram till bokstaven. Man ser ALDRIG Isabell Werth komma ut en halvmeter för tidigt, utan det är exakta ridvägar...

Eric jämförde ridningen lite med bilkörning. Bland annat sa han att man alltid bromsar lite innan man svänger. Ta en halvhalt innan hörnet! Och vet man säkert att man har bra bromsar på bilen, då kan man våga gasa på ordentligt. Mycket bra sagt tycker jag.



Här får vi lite instuktioner, Ciwi är lite nonchig och vilar på bak sålänge..

Här kan ni läsa en liten artikel om Plantskolan



Kommentarer
Postat av: Salam

Mycket kloka ord, lärde mig mycket från läktaren! :)

2008-12-04 @ 19:20:47
URL: http://www.salamzeidan.blogspot.com
Postat av: Josse

Ja men tänk bara på att inte gasa för mycket när det är halt ute. Då kan man köra i diket även fast man har bra bromsar.. Puss & Kram

2008-12-05 @ 13:24:34
URL: http://www.nogg.se/zmilla

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0