14/5

image140

Dagen började som jag redan berättade igår med en kopp kallt te. I sängen. Utspilld, på mig...

image141

Väl i stallet så var en spilta tom. Efter lite detektivarbete återfanns Bonnie i rapsfältet. Simon var på andra sidan staketet och höll henne sällskap.

image142

Världens bästa Micka hade mycket tidigt på morgonen lämnat en mycket god födelsedagspresent...

image143

...som vaktades noga av Tilia. Måste få receptet på "kolakakorna". Tror att det finns en syster som också tackar mycket för just Mickas present.

Efter hästletande, kakätande och lite ridhusstädning så var det dags att åka till LIane och träna. Jag skulle ha med både Ciwi och Generalen. Eftersom Generalen är 16 år och den lite lugnare i samlingen så skulle han lastas först. Han gick snällt in sen upptäckte han att Ciwi inte stod på millimetern där han skulle(alltså i spiltan bredvid) och kastade sig hejdlöst ut igen... På vägen ut slängde han lägligt upp huvudet och slog i skallen i transporttaket. Ett ganska stort jack mitt emellan  ögonen. Eller det var egentligen inget jack utan mer en stor skinnflik som typ hängde löst. Uräckligt!
Efter lite telefonkontakt med mamma så besämde vi ändå att åka. Vi tejpade fast en kompress över skinnfliken och sen lastade vi om. Den här gången kom han ihåg att om man bara väntar lite så kommer Ciwi in han med...

image144

Krigsveteranen Generalen. Veterinären tyckte att detta var en mycket smart lösning på problemet och hon tyckte inte heller att man inte behövde sy såret. Skönt! Idag såg såret riktigt bra ut och det är nog läkt på ett par dagar.

Träningen då? Jo Ciwi fick ett lite längre pass och Generalen ett lite lättare. Generalen var inte ett dugg påverkad av sitt sår, men för säkerhets skull så fick han inte jobba så hårt. Han fick skrittas länge (tack praktikantKlara som gick med honom medans jag red Ciwi) och sedan jobbade vi med lite piaff och passage övergångar och sen lite ökad trav. Självklart värmde vi upp lite också :)
I passagen hjlpte Liane till liutegramnn från marken och vilken skillnad det blev. Förut har han haft jättefina framben i passagen. Nu fick hon igång minst lika fina bakben.

Ciwi gick också bra och vi fick massor med bra saker att träna på.

Väl hemma i stallet så hade jag en av mina lektioner SAnna och Alex hade de andra två. När jag kom hem fick jag ett stort fint paket av Peter.

image145



image146 En espressomaskin med kaffebryggare. Jiiiipppiii!


Ni är numera välkomna på nybryggt kaffe när ni vill. (inte för att jag kommer att vara hemma förmodligen, men kaffe kan ni få i alla fall)


Efetr paketöppning så åkte vi till Hagdahls kök för ost och champagneprovning. För er som känner mig så vet ni ju att ost inte är min favorit. (Däremot säger man ju inte nej till Champagne) Jag provade iallafall alla ostsorter och jag tillochmed tyckte om två sorter. Otroligt. Det kan också ha berott på champagnen...

image147

Som ni kan se har jag väl inte direkt ätit mig mätt på ost...

image148

Ost ost ost och alla ostar tillverkdes i området Champagne

Lena Norin-Selhag och Jens (eller screamkillen från halloweenkvällen som han också kallas) hade ett mycket trevligt upplägg på kvällen och hade många intressanta berättelser om hur man tillverkade Champagne.


 


När vi först kom dit blev vi placerade vid ett bord där alla andra var uppklädda i smoking och balklänning. Vi hade vanliga kläder. Peter och jag tittade lite smått hysteriskt på varandra innan vi upptäckte att de flesta andra var lite mer "normalt" klädda. Vi hade fått de här biljetterna av Peters pappa så vi visste inte så mycket om vad det var vi skulle på. Kan väl säga att vi inte kände oss jättehemma bland de som efter varje gång de smakade ur glaset la pannan i djupa veck och utbrast mycket allvarligt  - Nötigt! eller - Mmmm så fruktigt eller -Jag känner en smak av champinjon. Varje gång fick jag en liten fnissattack och kunde inte låt bli att ibland fälla liknande kommentarer. De italienska smårätterna var helt otroligt goda och jag kommer absolut att gå dit att äta mat på riktigt nån gång! Dock kommer jag aldrig mer att äta anklever (eller var det gås?) inte gott alls...

Kvällen slutade med att jag råkade att glömma att låsa toalettdörren. Eller egentligen så låste jag men dörren låste sig inte. Ni vet en sån där dörr där man drar upp handtaget. Man kan liksom inte dubbelkolla att man verkligen har låst. Mycket pinsamt, men det var nog bara jag och en tant och Peter som upptäckte den lilla detaljen. Eller det var väl inte så pinsamt för jag tvättade händerna när det hände men ändå alltid lite retligt...

Tack i alla fall för en trevlig kväll. (ingen av de jag just tackar läser nog här men ändå... ifall att)

Ja det var väl det som hände igår. Idag har det inte hänt lika mycket roligt att skriva om. (Tur det för jag har kramp i fingrarna) Men vi har iallfall invigt kaffemaskinen och städat inför det stora (?) firandet i morgon. Vi hörs då!

Kommentarer
Postat av: Bonnielover

Snygg ponny som kollar in de gula blommorna!!!Hon inser tydligen sitt eget bästa: att inte äta för mkt!!!

2008-05-16 @ 22:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0